کرج ما
کرج ما
روستای کردان، جاذبه گردشگری استان البرز در نزدیکی تهران

روستای کردان، جاذبه گردشگری استان البرز در نزدیکی تهران

روستای کردان، جاذبه گردشگری استان البرز در نزدیکی تهران

روستای کردان، یک نقطه زیبا و مطبوع در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر کرج واقع شده است. این روستا، در شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز قرار دارد و به عنوان یک منطقه جذاب گردشگری محسوب می‌شود. قبل از سال ۱۳۸۵، کردان جزء توابع چندار بوده است، اما پس از آن تغییر و تحولی در عنوان شهری این منطقه رخ داد. روستای کردان با طبیعت سبز و زیبایش به لطافت و طراوت بی‌نظیری مشهور است. به همین دلیل، از بین هزاران روستای زیبا در ایران، کردان به عنوان یک مقصد جذاب برای گردشگران شناخته می‌شود و بدون شک، تجربه‌ای منحصر به فرد از طبیعت را به آنان ارائه می‌دهد.

تاریخچه روستای کردان

روستای کردان، یک تاریخ هزار ساله دارد و اسناد موجود و اشیاء کشف شده در اینجا، رازهای بسیاری از گذشته‌ی این روستای بی‌نظیر را فاش می‌کنند. بنابر ادعاها، ریشه‌های این روستا به قبل از قرن ششم هجری قمری، به تقریباً ۱۰۰۰ سال پیش می‌رسد. از آن زمان تا قرن پنجم هجری، کردان به عنوان مرکز سیاسی و نظامی کرج شناخته می‌شده است.

در دوران جنگ تحمیلی، زمانی که مردم به دلیل ترس از جنگ به مناطق دورافتاده ایران پناه می‌بردند، بسیاری از تهرانی‌ها کردان را به عنوان یک مکان پناه انتخاب کردند. این مهاجرت اجباری باعث تبدیل شدن این روستای ییلاقی خوش آب و هوا به یک منطقه حاشیه‌نشین شد.

با عبور زمان و افزایش رفت و آمد مردم و توجه به این منطقه، کردان به یک مرکز اقتصادی تبدیل شد. در این منطقه، واحدهای صنعتی مانند آلومینیوم‌سازی، کارتن‌سازی، ریسندگی، بافندگی و مرغداری‌ها فعالیت می‌کنند. این صنایع بهره‌وری برای میزبانان و ایجاد شغل برای مردم محلی فراهم کرده است و باعث شده است که این منطقه امروزه به عنوان یک قطب اقتصادی در کرج شناخته شود.

بانک مشاغل و کسب و کار کردان

مردم تهران و اطراف کرج هر هفته برای تعطیلات، ویلاهایی در منطقه کردان را اجاره کرده و آن را به عنوان مقصدی امن برای استراحت انتخاب می‌کنند. این تفریحات و استراحت‌ها به مردم اجازه می‌دهد که در اواخر هفته روزهای خود را در آرامش و آرامش بگذرانند و با انرژی و شادابی به هفته جدید خود بازگردند.

نیاز انسان به اتصال با طبیعت یک ضرورت بی‌اندازه است. ما نمی‌توانیم زنده بمانیم و بدون احساس عمیقی از اتصال به قلب طبیعت نفس بکشیم! آیا تا به حال لحظاتی را تجربه کرده‌اید که احساس خستگی و بی‌رمقی چنان درون شما را محکم گرفته است که از پیشبرد اهداف بزرگترین مرام‌هایتان باز ماندید؟ در این لحظات، چه رفتاری از خود به نمایش می‌گذارید؟ آیا اهداف ارزشمندی که برای تحقق آنها تلاش بی‌وقفه انجام داده‌اید را کنار می‌گذارید؟ آیا خسته و ناامید، با پوچی و بدبینی، در گوشه‌ای به فرصت‌های از دست رفته افسوس می‌خورید؟ میزبان هیچ یک از این رفتارها را تحمل نمی‌کند؛ چرا که معتقد است گشت و گذار، سفر و تفریح، و به خصوص حضور در آغوش طبیعت حق همگانی است. به همین دلیل، پیشنهاد ویژه‌ای برای شما دارد و آن پیشنهاد ویژه این است که هرگاه علائم خستگی، بی‌رمقی یا افسردگی را تجربه کنید، برای مدت محدود و مشخص، همه امور، اهداف و وظایف را رها کنید، ابزارها و تجهیزات سفر را آماده کنید، با دوستان و خوانواده‌ای که انرژی مثبت دارند تماس بگیرید (توصیه می‌شود دقت کنید که همسفران خوش‌سفر و خوش‌مشرب انتخاب کنید، این یکی از اصول مهم سفر به حساب می‌آید) و با در نظر گرفتن بهترین زمان ممکن، به سمت روستای زیبا و منحصر به فرد کردان سفر کنید. اطمینان حاصل کنید که پس از بازگشت از این سفر، با احساس زندگی‌بخش و پرانرژی، به راحتی تمام گره‌های کاری خود را باز خواهید کرد.

مسیر دسترسی به روستای کردان

چطور به روستای کردان بروید! برای سفر به این روستای زیبا و دارای آب و هوای خوش کافی است به سمت کرج حرکت کنید. پس از عبور از شهر کرج، مسیر آزادراه قزوین-کرج را ادامه دهید. پس از طی کردن ۲۰ کیلومتر، با تابلوی خروجی کردان روبرو خواهید شد. پس از ورود به این مسیر، به جاده‌ی روستای سبز و دل‌نواز کردان خواهید رسید.

برای رسیدن به این بهشت با نام کردان، تنها یک راه وجود دارد و آن هم رانندگی با خودرو است. البته باید توجه داشت که رانندگی در این جاده‌ی سبز و تازه تجربه‌ای فوق‌العاده خواهد بود. یک تجربه‌ی که نمی‌توان آن را به فراموشی سپرد.

ویژگی های روستای کردان

روستای سبز کردان منطقه مسکونی کردان به مساحت ۱۰۴ هکتار درآمده است و فاصله کردان تا هشتگرد ۱۵ کیلومتر، تا کوهسار ۵ کیلومتر و تا شهر کرج نیز ۱۵ کیلومتر است. جمعیت این روستا براساس آخرین سرشماری، حدود ۴۵۰۰ نفر است. با اجاره ویلا در کردان، بتوانید سفر خود را به این روستای زیبا و آرامش‌بخش را به صد برابر تجربه کنید.

در انتخاب محل اقامت، به امکانات آن دقت کنید. چون برای رسیدن به کردان نیازمند استفاده از خودروی شخصی خود هستید، بنابراین داشتن پارکینگ برای خودرو از ضروریات لازمه است.

چرا روستای کردان اینقدر توجه برانگیز است؟ چرا گردشگران با ذوق و سلیقه از هر نقطه‌ای از ایران و جهان به این روستای باشکوه سفر می‌کنند؟ در پاسخ باید بگویم که روستای کردان دارای زمین‌های بسیار حاصل‌بخش است. باغ‌های زیبایی از جمله زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت در این منطقه به فراوانی یافت می‌شود.

علاوه بر این، باید اضافه کنم که یکی از عوامل اصلی سرسبزی و حاصلخیزی زمین‌های این روستای زیبا، رودخانه ارتفاعات کهار است. رودخانه کردان از شمال شرق این روستا جریان پیدا کرده و به سمت جنوب غرب آن روانه می‌شود و زمین‌های کردان را نیز آبیاری می‌کند. این رودخانه برکت‌بخش از منطقه ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد به رودخانه شور می‌پیوندد.

آب، منبع زندگی است. هر جایی که حضور داشته باشد، زیبایی، سرزندگی و شادابی نیز حضور دارد. بی‌گمان، زیبایی و شور و شوق به خود را با خشکی و ترکیدگی زمین جایگزین خواهد کرد. آیا دریاچه‌های خشک شده و به شوره‌زار تبدیل شده را فراموش کرده‌ایم؟ امیدوارم آسمان همواره آبی بارانی ببارد و زمین خشک ایران را به زیبایی پروراند و ما ایرانیان، برکت و سبزی و توانمندی وجودش را احساس کنیم.

جاذبه های روستای کردان

مکان‌های دیدنی در کردان روستای کردان با زیبایی، ظرافت و لطافت بی‌نظیری برخوردار است. این روستای دل‌انگیز و مفرح، علاوه بر طبیعت زیبایی که در دامنه خود جمع آوری کرده، ساختمان‌های تاریخی نیز دارد. برج مقبره، یکی از سازه‌های تاریخی در این روستا است که شهرت دارد. باید اضافه کنم که برج مقبره فاصله یک کیلومتری با روستا دارد. اما این فاصله یک کیلومتری نباید باعث تأخیر در دیدار این بنا باشد. اگر در یک ویلا در کردان اقامت داشته باشید، به راحتی و به پیاده‌روی می‌توانید به برج مقبره برسید. در این صورت، از طبیعت دل‌نشین روستا نیز لذت خواهید برد.

باستان‌شناسان تاریخ ساخت برج مقبره را به دوره سلجوقیان بازمی‌گردانند. سلجوقیان پس از سلطنت امیرمسعود غزنوی در بسیاری از مناطق ایران قدرت گرفتند. آن‌ها پس از شکست دادن غزنویان، آنان را به گوشۀ ایران محدود کردند و خود به بخش‌های بزرگتری از کشور حاکم شدند.

معماری برج مقبره برج مقبره از آجر ساخته شده است. این بنا به شکل یک برج دایره‌ای آجری است و هیچ زاویه‌ای دیده نمی‌شود. سقف برج مقبره به شکل کلاه طراحی و ساخته شده است. روی دیوارهای برج، چندین منفذ دیده می‌شود. به نظر می‌رسد این منافذ برای تهویه هوا و تخلیه رطوبت طراحی شده‌اند.

روستای کردان، جاذبه گردشگری استان البرز در نزدیکی تهران

لازم به ذکر است که حتی تا به امروز نمی‌دانیم که این برج، مقبره چه کسی بوده است. حتی اینکه آیا این برج واقعاً یک مقبره بوده یا استفاده نظامی داشته است نیز مشخص نیست. اما بی‌شک نامشخص بودن کاربری این برج، از زیبایی و شکوه آن کمتر نمی‌کند. بومیان روستا به اعتقاد دارند که این برج، مقبره امامزاده حسین است. مردم روستا به این برج برای زیارت امامزاده حسین می‌آمده و می‌روند.

تفریحات ویژه در کردان، هدیه‌ای منحصر به فرد برای گردشگران روستای کردان، یک منطقه ییلاقی زیبا و بی‌نظیر است که علاوه بر زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده، تفریحات ویژه‌ای را برای گردشگرانان در نظر گرفته‌اند. بنابراین، سفر به کردان بدون شک یکی از بهترین سفرهای ممکن خواهد بود. در این سفر، علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر، اقامت در یک ویلا مجهز و بهره‌برداری از تفریحات بی‌نظیر خواهید داشت.

تفریحات کردان بسیار ویژه هستند و یکی از دلایل منحصر به فرد بودن آن‌ها، خصوصیت آن‌هاست. به عنوان مثال، امکان پرواز یکی از تفریحاتی است که در همه شهرها یافت نمی‌شود.

امکان پرواز در کردان؛ تفریحی هیجان‌انگیز شاید برخی از افراد نتوانند هیجان پرواز در آسمان آبی را در حضور زمین سبز تجربه کنند، اما برای برخی افراد، این تجربه منحصر به فردی است که برایشان مهم است. شما به کدام دسته از این افراد تعلق می‌گیرید؟

اگر شما در دسته اول قرار دارید، نگران نباشید؛ زیرا زیبایی‌های کردان در پرواز در آسمان محدود نمی‌شود. شما می‌توانید در کنار رودخانه طوفانی قدم بردارید و یا حتی بنشینید و همزمان زیبایی آب روان رودخانه و آسمان آبی را در کنار سبزی برگ‌های درختان، سایه روشن شاخه‌ها و روشنایی آفتاب فروزان تماشا کنید.

اگر به دسته دوم تعلق دارید، در سفر خود به کردان در یکی از روزهای آفتابی به سایت پروازی البرز مراجعه کنید. این سایت پروازی، اولین سایت پروازی در استان البرز است که در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۶ افتتاح شد. با کمک مدیر کل ورزش و جوانان البرز، ۱۰۰ خلبان و گروهی از علاقه‌مندان به هوانوردی، این سایت پروازی ایجاد شده است تا علاقه‌مندان به پاراگلایدرسواری بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. اگر تجربه‌ای در پاراگلایدرسواری ندارید، نگران نباشید؛ زیرا در این سایت، آموزش‌های لازم به شما ارائه خواهد شد و سپس شما می‌توانید پرواز کنید. شما بر روی پاراگلایدر نشسته و از دیدن زیبایی‌های کردان از زاویه‌ای دیگر لذت خواهید برد. به این معنی که در آسمان آبی و آرام کردان شناور خواهید بود و می‌توانید سبزی و طراوت زمین را از بالا به تماشا بنشینید. باید بدانید که برای استفاده از سایت پروازی در کردان، بهتر است در روزهای آفتابی سفر کنید؛ زیرا در روزهای بارانی، برفی یا بادی قوی، اجازه استفاده از پاراگلایدر را نخواهید داشت.

روستای کردان، جاذبه گردشگری استان البرز در نزدیکی تهران


علاقه شما به کوهنوردی در روستای کردان چقدر است؟ آیا تصور می‌کنید که صعود به کوهی که رودهای جاری و سبزی گیاهان آن را زیبا کرده است، رغبت شما به کوهنوردی را بیشتر خواهد کرد؟

روستای بی‌نظیر و سرسبز کردان میزبان کوه‌های طالقان است. برای تجربه کوهنوردی در کردان، شما باید به کوه‌های طالقان سفر کنید. یکی از قله‌های کوه‌های طالقان، که رودخانه کردان از آن جاری می‌شود، قله کهار است. ارتفاع قله کهار ۴ هزار و ۵۰۰ متر است و در طول این ارتفاع، رودخانه کردان جریان دارد.

طبیعت زیبا و تازه‌ی کردان، گردشگران را به کوهنوردی وادار خواهد کرد. شما نیز می‌توانید کوهنوردی در کردان را تجربه کنید. شاید اگر شما کوهنورد حرفه‌ای نیستید، صعود به قله کهار دشوار به نظر برسد، اما شما هنوز می‌توانید به بخشی از آن بالا بروید.

به علاوه، در روستای منحصر به فرد کردان، دهکده‌های تفریحی وجود دارند. این روستا امکانات ویژه‌ای را برای گردشگران فراهم کرده است. در این روستا، بخاطر هوای خوب و تمیز، تفریح و ورزش بسیار محبوب است. برای ورزش و تفریح، زمین‌های ورزشی ورزش‌های تیمی و استخری با نام مجموعه ورزشی ایثار در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رایگان کسب و کارت رو در کرج چی آگهی کن
دانلود اپلیکیشن کرج چی